Hellaspath :: Αρχείο ορεινών διαδρομών για GPS στα Ελληνικά βουνά

S | M | L

HellasPath :: Αρχείο ορεινών διαδρομών για GPS στα Ελληνικά βουνά

Διαδρομές

ΝΕΣTOΣ: Διάσχιση Στενών - Υψ. 503 μ.

Νομοί: Δράμας / Καβάλας / Ξάνθης

Aρχεία Σημείων Προορισμού του Βουνού (Waypoints)
Σύνολο Σημείων Waypoints: 38

Aρχείο Σημείων Προορισμού GPS Exchange (GPX): Nestos.gpx

Aρχείο Σημείων Προορισμού OziExplorer (WPT): Nestos.wpt

Aρχείο Σημείων Προορισμού GoogleEarth (KML): Nestos.kml

Aρχείο Σημείων Προορισμού με όλες τις Διαδρομές: Nestos_total.kml

Προβολή της λίστας των Σημείων Προορισμού (Waypoints)

Τα στενά Νέστου αποτελούνται από την κοιλάδα που σχηματίστηκε από τον ποταμό Νέστο. Ο Ποταμός Νέστος πηγάζει από τα όρη Ρίλα της Βουλγαρίας. Διατρέχει τους νομούς Δράμας, Ξάνθης και Καβάλας.

Διαδρομές στο βουνό: 3

Διάσχιση των στενών του Νέστου, από το χωριό Κομνηνά, στο χωριό Γαλάνη

Παράδεισος - κορυφή Οχυρά

Γαλάνη-Λιβερά-Σπήλαια-Σταθμός Λιβερών

Η έναρξη του μονοπατιού από τα Κομνηνά. (04-05-2014)

Τα χαρακτηριστικά ασπροκόκκινα σημάδια της διαδρομής. (04-05-2014)

Το εγκαταλελειμμένο χωριό Κορμνικό και τα ελεύθερα άγρια άλογα της περιοχής. (04-05-2014)

Κατηφορίζοντας προς τον Νέστο. (04-05-2014)

Ο Νέστος από ψηλά (φωτογραφία: Αβραάμ Αποστολακάκης) (21-10-2012)

Το τραίνο που περνάει τα στενά του Νέστου (φωτογραφία: Αβραάμ Αποστολακάκης) (28-10-2009)

Προβολή του Χάρτη σε Νέο Παράθυρο

Nestos.Komnina-Galani.gpx

Nestos.Komnina-Galani.plt

Nestos.Komnina-Galani.kml

Από το κέντρο του χωριού Κομνηνά ακολουθούμε το ασφαλτόδρομο που οδηγεί στο επάνω οικισμό του χωριού και στα χωριά Λιβερά, Κρωμνικό και Τοξότες. Συνεχίζουμε στον ασφαλτόδρομο, μετά τα τελευταία σπίτια του χωριού, μέχρι τη ρεματιά όπου υπάρχει κλειστή, δεξιά στροφή του δρόμου. Εκεί βρίσκεται παλιά ξύλινη πινακίδα που δείχνει την  αρχή του μονοπατιού. Το μονοπάτι καθαρίστηκε το φθινόπωρο του 2012, από το Δήμο Ξάνθης, και είναι σημαδεμένο με ασπρο-κόκκινα σημάδια. Το πλακόστρωτο και ευδιάκριτο μονοπάτι ανηφορίζει δίπλα στη ρεματιά και οδηγεί μετά από μία, περίπου, ώρα στον ερειπωμένο οικισμό Κρωμνικό στα 500 μ. υψόμετρο.
Για να κατηφορίσουμε προς τον ποταμό Νέστο διασχίζουμε κάθετα τον ασφαλτόδρομο που έρχεται από τα Κομνηνά (ακολουθώντας πάντα τα σημάδια) και ακολουθούμε το πλακόστρωτο μονοπάτι κατηφορίζοντας προς τα λιβάδια του οικισμού, ευθεία μπροστά μας. Στο κάτω μέρος του χωριού υπάρχει βρύση που δεν έχει νερό όλο το χρόνο. Στο σημείο αυτό χρειάζεται προσοχή, γιατί υπάρχει και δεύτερο μονοπάτι που προχωρά για λίγο στο δάσος και σταματά. Ακλουθούμε το δεξιό μονοπάτι που κατηφορίζει στο ρέμα προσέχοντας για τα ασπροκόκκινα σημάδια. Το παλιό καλοδιατηρημένο μονοπάτι που σε αρκετά σημεία είναι πλακόστρωτο κατηφορίζει συνεχώς δίπλα στο ρέμα. Σε λιγότερο από ώρα  από το Κρωμνικό, βλέπουμε στα δεξιά μας το Νέστο. Το μονοπάτι απομακρύνεται σταδιακά από τη ρεματιά , κάνει ένα μεγάλο Ζήτα και κατηφορίζει  προς τις σιδηροδρομικές γραμμές του τρένου. Οι παλιότερες περιγραφές που ήθελαν το τελευταίο αυτό κομμάτι πολύ δύσκολο λόγω της πυκνής βλάστησης που κάλυπτε το μονοπάτι δεν ισχύουν  μετά τον καθαρισμό και τη σήμανσή του. Λίγη προσοχή χρειάζεται μόνο στα τελευταία 50 μέτρα πριν τις γραμμές που το μονοπάτι περνά ανάμεσα από ερείπια αλλά υπάρχει ικανοποιητική σήμανση.
Στο σημείο συνάντησης με τις γραμμές, σταματά η σήμανση και υπάρχει ξύλινη πινακίδα (πρόχειρα δεμένη) με κατεύθυνση το κεντρικό μονοπάτι προς Γαλάνη, το οποίο συναντάμε πλάι στο ποτάμι στα 200 μέτρα ευθεία μπροστά. (στο μικρό αυτό τμήμα δεν υπάρχει σήμανση αλλά προχωράμε εύκολα κάθετα προς τις γραμμές μέσα στο παραποτάμιο δάσος). Εδώ υπάρχει πινακίδα και δεξιά στα 2 χλμ. υπάρχει πηγή. Εμείς ακολουθούμε το μονοπάτι προς τα αριστερά (όχι τόσο ευδιάκριτο στην αρχή λόγω πεσμένων δέντρων) μέχρι να φτάσουμε ξανά δίπλα στις σιδηροδρομικές γραμμές και να περάσουμε κάτω τους από μικρό γεφυράκι. Από την άλλη μεριά των γραμμών ξεκινά πιο καλογραμμένο το σκαμμένο στο βράχο μονοπάτι προς τη Γαλάνη όπου φτάνουμε μετά από  4 χλμ. Αυτό είναι και το πιο όμορφο τμήμα το μονοπατιού. Το κλασικό μονοπάτι των στενών του Νέστου.

Ο χρόνος που απαιτείται για τη διάσχιση είναι περίπου 5 ώρες.

Καταγραφή διαδρομής: Κρούπης Νικόλαος

Με φόντο ένα από τα τούνελ της σιδηροδρομικής γραμμής (26-12-2013)

Έχοντας κατέβει δίπλα στο ποτάμι (26-12-2013)

Ο Νέστος (00-00-0000)

Χαρακτηριστική κατασκευή κοντά στη Γαλάνη (φωτογραφία: Αβραάμ Αποστολακάκης) (06-05-2012)

Το μονοπάτι περνάει πάνω από τα τούνελ του τραίνου (φωτογραφία: Αβραάμ Αποστολακάκης) (06-05-2012)

Πανοραμική φωτογραφία των στενών του Νέστου (φωτογραφία: Αβραάμ Αποστολακάκης) (06-05-2012)

Παράδεισος - κορυφή Οχυρά

Nestos.Paradeisos-Oxyra.gpx

Nestos.Paradeisos-Oxyra.plt

Nestos.Paradeisos-Oxyra.kml

Πρόκειται για μια μικρή διαδρομή με μήκος περίπου 4 χλμ. και υψομετρική διαφορά 436 μ. σε μια ενδιαφέρουσα περιοχή, όπου μπορούμε να επισκεφτούμε τα αναρριχητικά πεδία του Νέστου, ενώ η θέα των μαιάνδρων του ποταμού από την κορυφή Οχυρά είναι θαυμάσια.

Η διαδρομή ξεκινά από την αλάνα που χρησιμοποιείται για πάρκιγκ (PARKING1 ) των αναρριχητικών πεδίων. Για να φτάσουμε εκεί, ερχόμενοι από Ξάνθη, στρίβουμε δεξιά σε χωματόδρομο ακριβώς στη διασταύρωση της εθνικής για το χωριό Παράδεισος.

Στην αρχή ακολουθούμε τα κόκκινα σημάδια, που οδηγούν στα πεδία- βόρεια- ανηφορικά σε παλιό, παρατημένο τρακτερόδρομο. Αφού περάσουμε δίπλα από δεξαμενή φτάνουμε σε διασταύρωση (MONMON1) όπου πάμε αριστερά – δυτικά- ακολουθώντας πάντα κόκκινα σημάδια (δεξιά τα σημάδια οδηγούν στα αναρριχητικά πεδία “Μπαλκόνι” και “Μεγάλη σπηλιά” σε 150 μ. και 300μ. αντίστοιχα). Συνεχίζουμε στον παλιό τρακτερόδρομο (ο οποίος έχει καταλήξει μονοπάτι από τη βλάστηση) και συναντάμε δεύτερη δεξαμενή (MONMON2) όπου πάμε δεξιά (αριστερά τα σημάδια οδηγούν στο πάρκιγκ της εκκίνησης από ένα κοφτό αλλά πιο απότομο μονοπάτι). Μετά από 60 περίπου μέτρα φτάνουμε σε σημείο (MONMON3) όπου θα πρέπει να αφήσουμε τα κόκκινα σημάδια (που ανηφορίζουν προς τα πεδία “Κορακοσπηλιά” και “Κίτρινος βράχος”, σε 150μ ) και να στραφούμε αριστερά –δυτικά, νοτιοδυτικά- ακολουθώντας από εδώ και πέρα τις πορτοκαλί κορδέλες. Δεν υπάρχει πάντα σαφές πατημένο μονοπάτι κι έτσι χρειάζεται προσοχή. Αφού φτάσουμε στο ψηλότερο σημείο αυτού του τμήματος και αρχίσουμε να κατηφορίζουμε , περνάμε από ένα μικρό ξέφωτο, σαν παλιό χωράφι, και αμέσως μετά υπάρχει και πάλι παλιός τρακτερόδρομος (κλειστός από βλάστηση –σαν μονοπάτι) τον οποίο ακολουθούμε μέχρι να φτάσουμε σε πολυβολείο και ξέφωτο (MONMON4 ) όπου στρεφόμαστε δεξιά-βόρεια- (αριστερά- κατηφορικά υπάρχει μονοπάτι το οποίο πιθανά οδηγεί στον Παράδεισο) και φτάνουμε σε τρίστρατο (XMXM1). Πάμε αριστερά –δυτικά-( δεξιά ο δρόμος σταματά μετά από λίγα μέτρα) και συνεχίζουμε στον καθαρό πια χωματόδρομο που έρχεται από τον Παράδεισο για 230μ. ώσπου φτάνουμε σε νέο τρίστρατο (XMXM2). Εδώ πάμε δεξιά –βόρεια-(αριστερά κατηφορίζει για το χωριό), για λίγα μέτρα σε δρόμο ο οποίος σβήνει σιγά-σιγά για να γίνει μονοπάτι. Το μονοπάτι κινείται μέσα στην ξερή κοίτη μικρού ρέματος , με πυκνή βλάστηση, και ανηφορίζει μέχρι να βγει σε ξέφωτο (XEFOTO) όπου χρειάζεται προσοχή για τις πορτοκαλί κορδέλες ,αφού για λίγο δεν υπάρχει σαφές ίχνος. Γρήγορα μπαίνουμε και πάλι σε πυκνή βλάστηση, όπου το μονοπάτι είναι σαφές. Σε λίγο συναντάμε και τα πρώτα ερείπια των παλιών οχυρωματικών (OXIRO1) και κινούμαστε μια μέσα, μια έξω από αυτά μέχρι να βγούμε σε χωματόδρομο (MONXM3 ). Ακολουθούμε για λίγα μέτρα το δρόμο (που έρχεται από τον Παράδεισο) προς τα δεξιά -βορειοανατολικά, περνάμε δίπλα από κεραία, και λίγα μέτρα μετά (MONXM4 ) ο δρόμος τελειώνει και υπάρχει μονοπάτι. Βρισκόμαστε στο μέσο ενός οχυρωμένου λόφου (πιθανόν της περιόδου του Β΄ παγκοσμίου πολέμου), με τα περισσότερα τμήματα χαμένα μέσα στα πουρνάρια, όπου εντυπωσιάζουν τα σκαμμένα στο βράχο χαρακώματα. Συνεχίζοντας το μονοπάτι για λίγα μέτρα φτάνουμε στον βόρειο περίβολο του οχυρού (OXIRO2 ) από όπου έχουμε εντυπωσιακή θέα προς το Νέστο.

Η διαδρομή , από τη διασταύρωση για Κορακοσπηλιά μέχρι την κορυφή, καθαρίστηκε από μέλη του ΕΟΣ Ξάνθης το χειμώνα 2017-18 και έχει σημανθεί με πορτοκαλί κορδέλες. Το τμήμα από το πάρκιγκ μέχρι την Κορακοσπηλιά καθαρίζεται και συντηρείται από τους αναρριχητές και έχει σημανθεί με κόκκινη μπογιά.

Καταγραφή διαδρομής: Ντούμας Παναγιώτης

Nestos.Galani-Livera-Spilaia-Stathmos.gpx

Nestos.Galani-Livera-Spilaia-Stathmos.plt

Nestos.Galani-Livera-Spilaia-Stathmos.kml

Το πρώτο μέρος της διαδρομής είναι το γνωστό μονοπάτι των στενών του Νέστου από τη Γαλάνη μέχρι τη στάση του Κρωμνικού. Μετά από 4 χλμ. πορείας δίπλα στο ποτάμι φτάνουμε στη διασταύρωση του μονοπατιού για πηγή Κρωμνικού (το οποίο έχει κλείσει εντελώς από την πυκνή βλάστηση) στο σημείο MONMON5 (υπάρχει παλιά πινακίδα του δασαρχείου). Ακολουθούμε το μονοπάτι για Κρωμνικό ως τις γραμμές του τρένου όπου το αφήνουμε για να ακολουθήσουμε τις γραμμές προς τα δυτικά (αριστερά). Μετά από 200 μέτρα συναντάμε το σταθμό του Κρωμνικού (STATION1) και μετά από περίπου 1.000 μέτρα μικρή, σιδηροδρομική γέφυρα και παλιές εγκαταστάσεις αναψυχής του δασαρχείου. Είναι η περιοχή της πηγής Κρωμνικού (PIGI1) (η οποία δεν έχει πάντα νερό). Λίγα μέτρα μετά τη γέφυρα, ανάμεσα σε ερείπια και ξερολιθιές βρίσκεται η αρχή του μονοπατιού που οδηγεί στα κάτω Λιβερά (MON1). Μετά τα πρώτα μέτρα ανηφορίζει πολύ καθαρό, με τραβέρσες, όπου η κλίση είναι μεγάλη, για να μας οδηγήσει μετά από 3,3 χλμ. σε ερείπια οικισμού των Λιβερών όπου υπάρχει πηγάδι με νερό (PIGI1). Συνεχίζουμε σε ωραίο καλντερίμι το οποίο αφού κατηφορίσει σε ρεματιά με γούρνα νερού και παλιά χωράφια ανηφορίζει και συναντά πλακόστρωτο δρόμο και τα ερείπια των κάτω Λιβερών (MONXM5) . Ακολουθούμε το δρόμο νοτιοδυτικά (αριστερά) και αφού περάσουμε τα τελευταία ερείπια γίνεται χωματόδρομος στον οποίο συνεχίζουμε μέχρι το σημείο (MONXM6) όπου βρίσκουμε το παλιό μονοπάτι που κατέβαινε στο σταθμό. Ακολουθούμε το μονοπάτι (που κινείται παράλληλα με το χωματόδρομο) για 600, περίπου μέτρα μέχρι να βγούμε σε ξέφωτο με κιόσκι (KIOSK3). Από το σημείο αυτό μπορούμε να επισκεφτούμε, αν συνεχίσουμε ευθεία για λίγα μέτρα, σημείο με καταπληκτική θέα (VIEW1). Αν κινηθούμε αριστερά, με λίγο ψάξιμο στην πυκνή βλάστηση, θα βρούμε το όμορφο σπήλαιο των Δρυάδων (CAVE1). Συνεχίζοντας δεξιά μετά το κιόσκι βρίσκουμε το μονοπάτι (καλντερίμι) που κατεβαίνει με τραβέρσες την απότομη πλαγιά προς το σταθμό των Λιβερών. Σε μια από τις τραβέρσες υπάρχει διασταύρωση που οδηγεί σε ανοιχτή σπηλιά με ωραία θέα στο Νέστο (CAVE2). Μετά από 1,2 χλμ ακόμα ωραίου μονοπατιού φτάνουμε στο σταθμό των Λιβερών (STATION2). Για την επιστροφή μπορούμε να ακολουθήσουμε την αντίστροφη διαδρομή ή να ακολουθήσουμε τις γραμμές του τρένου για 3,5 χλμ. μέχρι την πηγή Κρωμνικού, περνώντας όμως μέσα από αρκετές γαλαρίες- πράγμα αρκετά επικίνδυνο σε περίπτωση που υπάρχει συνάντηση με τρένο! Υπάρχει βέβαια και η λύση της κατάβασης του Νέστου με πλωτό μέσο!!!

Καταγραφή διαδρομής: Ντούμας Παναγιώτης

Σταθμός Κρωμνικού (14-10-2018)

Το πηγάδι στα Κάτω Λιβερά (14-10-2018)

Ερείπια Κάτω Λιβερών (14-10-2018)

Στο σημείο θέας (14-10-2018)

Σπήλαιο Δρυάδων (14-10-2018)

Η σπηλιά στο μονοπάτι προς το σταθμό Λιβερών (14-10-2018)

Τα πρώτα τούνελ (14-10-2018)